12 Disember 2008

hari.raya.haji.yang.sempoi...

Hari Raya Haji yg lalu merupakan hari raya yang sempoi bagi aku...bayangkan, pagi2 raya tu baru kitorg (mak,makcik2 yg sempoi & sepupu yg budiman) sibuk masak2 utk juadah raya..Biasanya family aku (anak beranak Encik Basri) akan sibuk sehari sebelum raya..masak ketupat, buat rendang, & sebagainya...tapi tahun ni wat kelainan sikit..biasenya raya kat N9 lepas tu baru balik Johor..tp kali ni balik Johor terus..jadinya kitorg takde la wat ape2 persiapan selain daripada ketupat yg aku anyam tu je..(mcm tak percaya aku mampu anyam ketupat selain daripada mengumpat)..

Entah kenapa la nasib kitorg..sehari sebelum raya puas cari ayam nak buat juadah raya tp tak dapat..ayam abis la..kedai tutup la..tersalah tangkap ayam org la..sudahnya pagi2 raya baru dapat ayam..sebab tu kitorg agak sibuk memasak di pagi raya...mak & nenek yang sibuk2 nak pegi solat raya pun tak sempat..hujan pulak turun lebat gila sejak malam..rasa liat sgt nak bangun pagi raya tu..bangun2 tgk mak & makcik2 sibuk nak masak2..aku pun menyibukkan diri walaupun masih terasa sangap..

Bila semua dah siap masak..lepak2..kaum2 lelaki yang baru balik solat raya pun dah kuar balik g wat kerja2 mengorbankan lembu..yg kitorg kat rumah ni dari pagi sampai ke petang tak mandi..(hujan tak henti2, rumah atas bukit, angin tiup2 - sejuk!!!) kadang2 confused gak..ni hari raya ke????tp apsal semua tak mandi2..yg sambung tidur balik pun ade..(aku tak terkecuali)...apada..buat berat beg aku je bwk baju kurung bagai..kalau aku tau tak pakai baik aku tak payah bawak..sib baik baju raya tu aku dah rasmi dulu buat pegi opis..kalo nak tunggu pakai masa raya mesti terkilan abis...

kesimpulannye...mmg sempoi kan raya haji tahun ni???

sekian, jumpa lg di lain siaran...

Tiada ulasan: