24 Mac 2009

Confessions of A Shopaholic

sekadar gambar hiasan
Ade beberapa yg perlu korang tau pasal tabiat2 biase aku ketika shopping..

1. Aku suke shopping pagi2..takdelah subuh2 lagi aku dah terpacak dpn pintu mall tu kan..cume kalo biase dorg bukak kul 10, dalam 10.30 aku dah boleh mulakan aktiviti menyoping dah..tp takde la selalu aku wat tabiat2 camni..kadang2 je..bergantung pada keadaan..bukan ape, mase tu lot2 kedai baru bukak, orang plak tak ramai, so mmg rase bebas gile bershoping..takdela rebut2 pilih baju dgn nyonya2 tua yg seksi tu..opss, bukan aku yg salah department ok, takdenye taste aku ala2 mereka2 itu..mereka2 itu yg taste mcm org muda..well, taste masing2 kan..lantak dorg la..

2. Kalo sampai kt tempat shopping tu agak tengahari, ape yg biase aku wat, aku akan cari makan dulu..pe2hal, perut perlu diisi dulu..nafsu shopping tu terpakse tahan jap..dah makan, baru ade tenaga nak berebut2 dgn para pesaing2 aku tu nanti..langkah pun lebih confident & laju..maklumlah, kan banyak shop lots nak kena terjah..lebih2 lg bila SALE..Jejaka Idaman juga sudah pandai berjalan laju & mengirai baju2 yg berlonggok itu.."70% Less???OMG...cepat kirai..cari yg sesuai B.."

3. Utk barang2 yg aku dah tertengok lebih awal sebelum tarikh2 penting (gaji day), aku akan aim sampai la aku berduit..bukan takde duit nak beli mase tu, cuma aku kan seorang yg bijak berbelanja, jadi perlulah berbelanja mengikut bajet & keperluan ketika itu..tp biasenye bila dah time (gaji day), pastu pegi tgk balik barang yg aku mengidam sgt nak dptkan tu, takdelah pulak keinginan yg meluap2 mcm yg sebelum tu..heran2..

contoh ayat yg biase digunakan :

"alahmak..cun la baju tu, bila la aku nak dpt gaji ni??takpe2, dpt gaji aku rembat." (sebelum gaji)
"apsal mcm tak bekenan je aku tgk baju ni..color tak kena dgn kulit, butang mcm senget, design mcm pelik, dada besar..bla..bla..bla..tak jadi beli la"
(selepas gaji - alasan banyak)

sudahnye..memang tak beli pun baju yg diaimkan selama sebulan itu..

4. Aku jenis yg agak cerewet..kalo nak beli tu mmg nak cari yg perfect..perfectionist la kununnye aku ni..survey barang yg aku nak tu bukan kat satu kedai je, tp kebanyakkan kedai yg ade kat situ..selagi tak dapat yg terbaik, jgn harap aku nak beli..tp yg paling kesian kat sorang tu la..setia je ikut aku masuk kat sume shop lots tu..hehe..padan muka..aku takpe, aku mempunyai sepasang kaki yg tahan lasak utk bershoping..cuma lenguh2 dikeesokkan harinya je..takpe, tak serik pun..

5. "fitting room penuh??"...ade jln penyelesaiannye..aku sarung kat situ je kalo stakat nak beli baju..hahahaha...malas aku nak beratur panjang2 (esp kat Topshop, MNG & P&Co yg selalu jammed kalo Sale)..Nak try 1 baju je..beratur bapak punye panjang..tak kuase aku.. lagipun belum tentu beli lagi kan??kang dah Q panjang2, try2 tak puas ati, tak jadi beli..bazir mase aku je..tp kalo nak beli seluar mmg terpakse la kan??takkan nak bukak seluar kat situ??tak tergamak...baju takpelah..sarung je camtu..lebih praktikal walaupun susah sket..

6. Biasenye kalo aku nak beli 1 helai baju, aku akan mengambil masa 20 min utk memilih color, size, pattern, design etc..bygkan kalo tak jadi beli..pastu nak cari yg lain..tmbah lg 20 min kat kdai lain..pastu, tak bekenan..tambah lagi 20 min..+20 min..+20 min..bla..bla..bla..=???

7. Kawan2, Jejaka Idaman biasenye akan aku jadikan model utk barangan yg aku ingin beli..contoh, beg..aku akan suruh dorg try dulu..aku nak tau mcm mana aku bakal kelihatan..cermin tidak begitu memberi kepuasan..aku lebih suka melakukan observation ke atas model2 aku sendiri..

8. Shopping merupakan 1 therapy utk aku..bagaimanapun, amat bahaya dilakukan ketika jiwa sedang kacau..kerana byk barang2 yg aku sendiri tak tau ape benefitnye kpd diri aku yg aku akan beli nanti..


Bagaimanapun tabiat2 aku cuma biase2 saje dan bukannya menggambarkan sikap2 boros seperti yg digambarkan dalam movie Confessions of Shopaholic ni..

Sekian, Jumpa lagi di lain siaran..

Tiada ulasan: