19 Februari 2009

Mari Mendaki Air Terjun Hulu Perdik

Ahad lalu (15 Feb 2009), maka tercapailah hasrat aku yg teringin giler nak hiking..mcm yg aku ckp sebelum ni, kitorg pegi Hulu Perdik, Hulu Langat, Selangor sebagai destinasi permulaan hiking utk tahun ni..

Mula2 (malam Ahad yakni Sabtu malam), bunga2 tak jadi nak hiking dah mula kelihatan..dari awal perancangan sepatutnya yg join ade 4 orang dah mula menyusut kepada 3 orang..dan seperti yg dijangka, pagi Ahad (Hari kejadian) tu sorang lg tak jadi nak ikut plak..ni sume disebabkan masing2 keletihan baru balik dari PD termasuklah aku..masing2 mengeluh sakit badan..pikir punye pikir takkan nak pegi berdua je kot dgn Jejaka Idaman, nahas...bukan disebabkan ape, bahaye masuk hutan kalau berdua je..kalo sesat ke, terkena gigitan binatang berbisa ke, sape plak yg nak heret kuar hutan?kalo die yg kena takkan harap aku yg nak heret or dukung??mau patah riuk tulang belulang aku...perut boroi die tu boleh tahan kilo gak..last2 aku ckp dgn Jejaka Idaman, Hiking cancel jelah..sambung tido je (masa tu kul 6.30 pagi)..

Tp last2 kwn sorang tu tukar pikiran sebab serba salah dgn aku kerana dah berjanji..itupun dah pukul 11 lebih dah baru die ckp nak pegi..kira dah lambat la sebenarnye..tp tak kesah la kan..bagus jugak si Afif ni..bukan sbb kesanggupan die nak pegi hiking tapi sebab jenis pegang janji..aku tak kisah pun kalo tak jadi sbb aku pun sakit badan..lg pun aku dah ready nak rendam baju sbb dah lame gile baju kotor tak berbasuh..huhu..dasar pemalas..So, sebelum hiking takdelah aku mempersiapkan diri aku dgn ape2 sgt pun..pakai selipar je pun..kasut ade bwk tp malas nak pakai..cuma bwk baju utk aku tukar lps mandi & sehelai towel..
Aku nak share serba sedikit la tentang petua2 nak masuk hutan ni..tp tak banyak la..yg aku tau, nak masuk hutan tak boleh berwangi2an..jgn tanya aku kenapa..aku tak pakar nak menjawab..lagi satu, jangan amik ape2 dalam hutan tu..maksudnye patahkan ape2 ranting or sebagainye lah..yg aku geram tu, si Afif ni selamba je g patahkan buluh kecik..pastu boleh tanye, "takpe ke ha?"..sampai balik die bawak turun buluh tu..tp alhamdulillah takde pe2 yg tak baik berlaku..risau gak aku kot kena sampuk ke ape..ish, agak celupar mulut aku ni..

Antara pengalaman2 yg aku alami semasa sesi hiking berlangsung ialah terhidu bauan yg wangi..aku pun tak sure bau tu dari mane..mungkin dari tumbuhan2 & bunga2 hutan (ayat penyedap hati)..tp mcm biase lah..mcm yg biase kita tahu, masuk hutan ni mulut tu takleh laser or lepas sangat..menegur2 pun tak boleh..bukan lah maksudnye kalo kawan kita terpijak lipan bara kita tak boleh menegur..nahas jawabnye..cuma kalo terhidu something better diamkan saja..jangan pegi ckp kat member "weh, ape kejadahnye bau wangi ni?"..hehe..mmg mulut lepas sungguh..so, nak tak nak kena positive thinkin' la kan..anggap je bau bunga hutan.. Selain drpd tu, kitorang terserempak dgn En. Lipan Bara..dah la aku lead, mata aku ni jenis kurang nampak, main redah je..sib baik dorg yg kt blkg aku ni nampak..bersyukur sgt aku tak pijak..kalo tak mau En. Lipan mengamuk & menyengat..tak dapat aku bygkan..Tp pengalaman yg best skali bila dah sampai atas..lepak2 kt air terjun..sejuk gile..mcm air batu..dah mandi tak nak mandi lg..hahaha..tak sanggup..

Asik membebel je aku ni..ape kate layan gambar plak..

pendakian yg tidak mengikut piawaian..cuma berSELIPAR..



Insya'allah lagi 2 langkah kehadapan sampai le ke puncak..

berlatar belakangkan air terjun hulu perdik



subhanaallah..

salah sorang peserta amatur yg turut terlibat..


sekian dari aku...Jumpa lg di lain siaran..

Tiada ulasan: