24 Februari 2009

Bulan Sakit :(

Bulan ni tahap kesihatan aku agak kurang memuaskan..bermacam2 jenis penyakit yg aku dapat bulan ni..sungguh tension..antara penyakit2 yg aku alami ialah seperti berikut:-

1. Ulser (Mulut)

Penyakit ni memang aku biasa alami sejak kecik lagi..memang dah sinonim dah dengan aku..bermacam2 cara rawatan aku gunakan untuk menyembuhkan ulser ni..kalau dulu zaman kanak2 riang tanpa dosa tu biasa mak aku sapukan dengan majerin..tapi bila dah besar sikit mak aku suruh gunakan rawatan yg lebih agresif lagi iaitu cucuh dengan asam boi..boleh bayangkan tak kepedihannya???meleleh2 airmata aku..tak tertanggung rasanya..Biasenya aku dapat ulser ni disebabkan tergigit (akibat perbuatan sendiri ok..) & juga sebab panas dalam..senang2 camtu je boleh dapat..

2. Kegatalan

Maksud aku untuk penyakit no.2 aku ni lebih merujuk kepada penyakit ruam atau biase org sebut gatal2..bukan disebabkan sifat gatal @ miang2 keladi aku tu..Habis leher & badan aku mengalami kemerah2an disebabkan gatal2 ni..kalau nak ikutkan nafsu aku ni, nak je aku garu dgn dengan sekuat hati menggunakan Pencakar Bumi..Korang tau ke ape itu pencakar bumi?, mengikut pada pemahaman aku & kawan2 aku mase sekolah dulu, penyapu batang yang mempunyai jejari besi utk menyapu itulah kami panggil Pencakar Bumi..

3. Batuk

Hampir berbulan aku mengalami masalah batuk yg berpanjangan ni..Mula2 batuk aku ni terjadi disebabkan lagi 1 penyakit yg biasa aku alami iaitu selsema..kalau tak salah aku, dekat 2bulan aku mengalami masalah batuk ni..kahak sikit je pun, tp batuk die, masya'allah..dah macam batuk orang tua dah..azab je dengarnye..

4. Selsema

Sakit yang ni memang aku tak suke..tapi mmg selalu sangat aku kena..boleh dikatakan awal2 pagi mesti terbersin2..orang kata resdung..agaknye la kot..Aku tak suke bila terkena selsema mood aku akan terganggu disebabkan rase tak selesa mengawal air (bukan hingus) yg laju je nak keluar..

Jadi tulah sedikit sebanyak masalah kesihatan & kesakitan yg aku alami utk bulan ni..tensionnye..

Jumpa lagi di lain siaran..

3 ulasan:

FaRiHaH^THaLHa berkata...

Kesianye... Get Well Soon.. Makan makanan yg berkhasiat... jgn lupe makan ubat..

3pOoL berkata...

ni donga nih tips n petua dari pakar sakit puan nih:
utk masalah gatal2 kek leher ko tu, aku suggest kn ko garu guno garfu...sbb ia lebih sonang di bawak....penckar bumi tu xleh simpn dlm handbag dowh...k3h..k3h..k3h...

manusia~normal berkata...

sape ckp aku nak bwk dgn batang2 pencakar tu skali???bwk pencakar je masuk dlm beg aku ni..handbag??errr..guna mase g kenduri je..